باغ و عمارت شاپوری شیراز
نوشته شده توسط : mali

باغ و عمارت شاپوری شیراز

باغ و عمارت شاپوری شیراز

شیراز از جمله زیباترین و دلرباترین شهرهای ایران است که به شهر شعر و ادب پارسی یا شهر بهارنارنج ها معروف است. این شهر محل دفن شعرای بزرگ ایرانی، یعنی سعدی و حافظ نیز هست و علاوه بر این ها جاذبه های گردشگری و تاریخی بسیاری نیز دارد. به همین دلیل است که سفر به شیراز می تواند یکی از خاطره انگیزترین سفرهای داخل ایران باشد. شما با هر سلیقه ای می توانید از زیبایی ها و جاذبه های این تور شیراز تیر 98 شهر بزرگ و پرجمعیت لذت ببرید و اوقات خوشی را برای خود ثبت کنید. اگر به بناهای تاریخی، هنر و معماری، ادبیات یا زیارت از مکان های مذهبی علاقه دارید، شیراز می تواند انتخاب خوبی برای شما باشد.

باغ و عمارت شاپوری شیراز

در این مقاله قصد داریم با یکی از جاذبه های شهر شیراز به نام باغ و عمارت شاپوری آشنا شویم. این باغ از جمله زیباترین باغ های شهر شیراز است که عمارتی زیبا را نیز در دل خود جای داده است. در این مقاله با ما همراه باشید تا با این باغ و عمارت بیشتر آشنا شویم.

باغ شاپوری در خیابان کریم خان شیراز و محله ی انوری واقع شده است. وسعت این باغ به 4635 متر مربع می رسد و عمارت داخل آن نیز وسعتی برابر با 840 متر مربع دارد. این عمارت در سال 1379 در آثار ملی به ثبت رسیده است و هم اکنون به عنوان رستوران، کافی شاپ، نمایشگاه صنایع دستی و آثار هنری فعالیت می کند. عمارت شاپوری یکی از زیباترین بناهای تاریخی ایران محسوب می شود و با دیگر آثار تاریخی تفاوت هایی نیز دارد. این عمارت که به دست حاج ابوالقاسم مهندسی ساخته شده است، از معماری اروپایی بهره برده است و در آن ستون های رنگی، گچ بری های رنگی و راه پله ای دو سویه به چشم می خورد. تور شیراز مرداد 98 یکی دیگر از ویژگی های این عمارت نورپردازی خاص آن است که جلوه ای زیبا در شب را به آن بخشیده است.

باغ و عمارت شاپوری شیراز

باغ و عمارت شاپوری در سال 1310 و در دوره ی پهلوی ساخته شده است. این باغ و ساختمان آن خصوصی بوده است و به دستور تاجری ثروتمند به نام عبدالصاحب شاپوری ساخته شده است. به همین دلیل است که بنای آن با دیگر بناهای تاریخی ایرانی قدری تفاوت دارد. یکی دیگر از ویژگی های خاص باغ شاپوری، حوض های آن است که با حوض های معمول ایرانی تفاوت هایی دارد. حوض قلبی شکل و دو حوض میانی باغ که به شکل پنج پر هستند، از جمله حوض های معروف باغ شاپوری می باشند که معمولا در دیگر باغ های ایرانی دیده نمی شوند. محل قرارگیری این حوض ها و عمارت اصلی، طراحی حرکت آب در داخل جوی های باغ و محل کاشت درختان در این باغ از جمله دیگر تفاوت های اصلی باغ شاپوری با باغ های ایرانی است.

باغ و عمارت شاپوری شیراز

همه ی مواردی که در بالا ذکر شد، باعث شده است که باغ و عمارت شاپوری یکی از بناهای متفاوت و بدیع در دوره ی خود باشد. یکی دیگر از ابداعات معمار این بنا این است که هر یک از اتاق های عمارت اصلی را برای کارکردی خاص طراحی کرده و ساخته است. معمولا در دیگر بناهای تاریخی ایرانی رسم بر این بوده است که هر اتاق طوری طراحی شود که برای کاربردهای متفاوت مانند اتاق نشیمن، اتاق پذیرایی و یا اتاق خواب مورد استفاده قرار گیرد. اما اتاق های عمارت شاپوری این طور نیست. استفاده از بالکن در ساخت بنا نیز یکی دیگر از تفاوت های این بنا با دیگر بناهای دوره های قبل و یا هم دوره ی خود است. تقریبا تور شیراز شهریور 98 پس از ساخت بالکن در عمارت شاپوری، در دیگر ساختمان های ایران نیز بالکن ساخته شده است.

باغ و عمارت شاپوری شیراز

 

 
 

 

تور کیش

 

تور مشهد

 

تور مشهد





:: برچسب‌ها: باغ و عمارت شاپوری شیراز,رزرو تور شیراز,بهترین تورهای شیراز,هتل های شیراز ,
:: بازدید از این مطلب : 274
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 25 ارديبهشت 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: